Iată povestea învierii lui Iisus așa cum e raportată de cele patru evanghelii (am citat Biblia Ortodoxă în forma sa prezentă online):
Luca 24:1-10
1. Iar în prima zi după sâmbătă, foarte de dimineață, au venit ele la mormânt, aducând miresmele pe care le pregătiseră.
2. Şi au găsit piatra răsturnată de pe mormânt.
3. Şi intrând, nu au găsit trupul Domnului Iisus.
4. Şi fiind ele încă nedumerite de aceasta, iată doi bărbați au stat înaintea lor, în veșminte strălucitoare.
5. Şi, înfricoșându-se ele și plecându-și fețele la pământ, au zis aceia către ele: De ce căutați pe Cel viu între cei morți?
6. Nu este aici, ci S-a sculat. Aduceți-vă aminte cum v-a vorbit, fiind încă în Galileea,
7. Zicând că Fiul Omului trebuie să fie dat în mâinile oamenilor păcătoși și să fie răstignit, iar a treia zi să învieze.
8. Şi ele și-au adus aminte de cuvântul Lui.
9. Şi întorcându-se de la mormânt, au vestit toate acestea celor unsprezece și tuturor celorlalți.
10. Iar ele erau: Maria Magdalena, și Ioana și Maria lui Iacov și celelalte împreună cu ele, care ziceau către apostoli acestea.
Marcu 16:1-8
1. Şi după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov, și Salomeea au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă.
2. Şi dis-de-dimineață, în prima zi a săptămânii (Duminică), pe când răsărea soarele, au venit la mormânt.
3. Şi ziceau între ele: Cine ne va prăvăli nouă piatra de la ușa mormântului?
4. Dar, ridicându-și ochii, au văzut că piatra fusese răsturnată; căci era foarte mare.
5. Şi, intrând în mormânt, au văzut un tânăr șezând în partea dreaptă, îmbrăcat în veșmânt alb, și s-au spăimântat.
6. Iar el le-a zis: Nu vă înspăimântați! Căutați pe Iisus Nazarineanul, Cel răstignit? A înviat! Nu este aici. Iată locul unde L-au pus.
7. Dar mergeți și spuneți ucenicilor Lui și lui Petru că va merge în Galileea, mai înainte de voi; acolo îl veți vedea, după cum v-a spus.
8. Şi ieșind, au fugit de la mormânt, că erau cuprinse de frică și de uimire, și nimănui nimic n-au spus, căci se temeau.
Matei 28:1-10
1. După ce a trecut sâmbăta, când se lumina de ziua întâi a săptămânii (Duminică), au venit Maria Magdalena și cealaltă Marie, ca să vadă mormântul.
2. Şi iată s-a făcut cutremur mare, că îngerul Domnului, coborând din cer și venind, a prăvălit piatra și ședea deasupra ei.
3. Şi înfățișarea lui era ca fulgerul și îmbrăcămintea lui albă ca zăpada.
4. Şi de frica lui s-au cutremurat cei ce păzeau și s-au făcut ca morți.
5. Iar îngerul, răspunzând, a zis femeilor: Nu vă temeți, că știu că pe Iisus cel răstignit Îl căutați.
6. Nu este aici; căci S-a sculat precum a zis; veniți de vedeți locul unde a zăcut.
7. Şi degrabă mergând, spuneți ucenicilor Lui că S-a sculat din morți și iată va merge înaintea voastră în Galileea; acolo Îl veți vedea. Iată v-am spus vouă.
8. Iar plecând ele în grabă de la mormânt, cu frică și cu bucurie mare au alergat să vestească ucenicilor Lui.
9. Dar când mergeau ele să vestească ucenicilor, iată Iisus le-a întâmpinat, zicând: Bucurați-vă! Iar ele, apropiindu-se, au cuprins picioarele Lui și I s-au închinat.
10. Atunci Iisus le-a zis: Nu vă temeți. Duceți-vă și vestiți fraților Mei, ca să meargă în Galileea, și acolo Mă vor vedea.
Ioan 20:1-16
1. Iar în ziua întâia a săptămânii (duminica), Maria Magdalena a venit la mormânt dis-de-dimineață, fiind încă întuneric, și a văzut piatra ridicată de pe mormânt.
2. Deci a alergat și a venit la Simon-Petru și la celălalt ucenic pe care-l iubea Iisus, și le-a zis: Au luat pe Domnul din mormânt și noi nu știm unde L-au pus.
3. Deci a ieșit Petru și celălalt ucenic și veneau la mormânt.
4. Şi cei doi alergau împreună, dar celălalt ucenic, alergând înainte, mai repede decât Petru, a sosit cel dintâi la mormânt.
5. Şi, aplecându-se, a văzut giulgiurile puse jos, dar n-a intrat.
6. A sosit și Simon-Petru, urmând după el, și a intrat în mormânt și a văzut giulgiurile puse jos,
7. Iar mahrama, care fusese pe capul Lui, nu era pusă împreună cu giulgiurile, ci înfășurată, la o parte, într-un loc.
8. Atunci a intrat și celălalt ucenic care sosise întâi la mormânt, și a văzut și a crezut.
9. Căci încă nu știau Scriptura, că Iisus trebuia să învieze din morți.
10. Şi s-au dus ucenicii iarăși la ai lor.
11. Iar Maria stătea afară lângă mormânt plângând. Şi pe când plângea, s-a aplecat spre mormânt.
12. Şi a văzut doi îngeri în veșminte albe șezând, unul către cap și altul către picioare, unde zăcuse trupul lui Iisus.
13. Şi aceia i-au zis: Femeie, de ce plângi? Pe cine cauți? Ea le-a zis: Că au luat pe Domnul meu și nu știu unde L-au pus.
14. Zicând acestea, ea s-a întors cu fața și a văzut pe Iisus stând, dar nu știa că este Iisus.
15. Zis-a ei Iisus: Femeie, de ce plângi? Pe cine cauți? Ea, crezând că este grădinarul, I-a zis: Doamne, dacă Tu L-ai luat, spune-mi unde L-ai pus și eu Îl voi ridica.
16. Iisus i-a zis: Maria! Întorcându-se, aceea I-a zis evreiește: Rabuni! (adică, Învățătorule)
Hai să o luăm pe îndelete ce ne spune fiecare dintre evanghelii despre câteva dintre elementele poveștii înverii și să vedem dacă aceste elemente sunt reconciliabile sau nu.
Cine a venit la mormântul lui Cristos?
- Luca: Maria Magdalena, și Ioana și Maria lui Iacov și celelalte împreună cu ele (deci cel puțin 5 femei)
- Marcu: Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov, și Salomeea
- Matei: Maria Magdalena și cealaltă Marie
- Ioan: Maria Magdalena
- Luca, Marcu, Ioan: Da.
- Matei: Nu, un înger a dat-o la o parte de față cu cele două Marii
Cine spune despre Cristos că a dispărut sau că a înviat?
- Luca: doi bărbați în veșminte strălucitoare
- Marcu: un tânăr îmbrăcat în veșmânt alb
- Matei: îngerul Domnului
- Ioan: Maria Magdalena le spune lui Simon-Petru și celuilalt ucenic, aceștia au constatat că nu mai era când au ajuns la mormânt. Apoi Cristos însuși îi spune Mariei după ce doi îngeri au întrebat-o de ce plânge.
Care a fost reacția femeii/femeilor când a/au văzut mormântul gol?
- Luca: Femeile au vestit celor unsprezece și tuturor celorlalți fără îndemn/ordin, ci din proprie inițiativă.
- Marcu: După ce li s-a ordonat să dea de veste, de frică nu au spus la nimeni. (În Marcu, de la 16:9 urmează niște versete care au fost ulterior introduse în biblie care schimbă povestea, dar acestea nu sunt autentice, deci nu le-am luat în considerare)
- Matei: Mariile au plecat la ordinul îngerilor să anunțe ucenicii de vestea învierii.
- Ioan: Maria Magdalena fuge la ucenici sa le spună că mormântul e gol.
- Luca: (nu există informații)
- Marcu: Iisus va fi întâlnit în Galileea.
- Matei: Femeile îl întâlnesc pe Iisus pe drumul lor spre ucenici. Ucenicii îl vor întâlni în Galileea.
- Ioan: Maria îl întâlnește pe Iisus chiar în fața mormântului.
- Luca: La întoarcerea de la mormânt a femeilor
- Marcu: Nu alfă, cel puțin nu de la femei (în versiunea originală a evangheliei)
- Matei: La întoarcerea de la mormânt a femeilor
- Ioan: Simon-Petru și încă un ucenic văd cu ochii lor la mormânt, după ce au fost chemați de Maria Magdalena
Sunt narațiile acestea reconciliabile? Dacă da, care este răspunsul corect la aceste întrebări?
Trecerea sub preș a acestor inconsecvențe se face, de regulă, prin omisiune sau scuze precum „fiind transmise prin viu grai mult timp, e normal”, „întotdeauna apar inconsecvențe când sunt mai mulți martori”. Eu cred că în acest caz (mai sunt și altele) trebuie foarte multe scuze, iar poveștile sunt ireconciliabile.
Aștept explicațiile creștinilor la toate aceste inconsecvențe, zic eu, ireconciliabile, și, dacă mai găsiți și altele, vă rog să comentați, am să le adaug la listă. Deci, creștini, nu uitați, să nu considerați că doar răspunzând la o singură întrebare ați rezolvat problema (știu că aia cu piatra de la mormânt e cea mai ușoară :-) ) .
(Acest articol este bazat pe articolul What Constitutes Contradiction? de pe blogul The Atheist Experience).
11 comentarii:
Eu zic ca ucenicii lu cristos au luat-o de buna pe aia de la cina ce-a de taina, i-au furat hoitu' lu cristos din mormant, l-au mancat, cu marar si patrunjel si dup-aia au dat-o intoarsa ca cica a inviat.
@godless fără mamă , fără tată, și cu p**a-n gură toată...
io zic că hoitu' tău prea puturos n-o să-l mânce nici cânii.....
@retardatu' : și asta o spui din dragote creștină desăvârșită!
Părerea mea e că tu ești un homosexual încă în dulap și îți dorești chiar tu în gură ce i-ai zis lu' godless. Eu zic să fii sincer cu tine, că homosexualitatea nu e ilegală și nu e nici o rușine, e ceva natural, așa că n-ai de ce să-ți fie rușine.
Fii fericit, suge falusuri azi, dacă asta îți dorești!
Lasa-l, ca lui i se pare mai apetisant organu' lui Isus, la care viseaza in secret.
@zergu, plătit la greu cu monedă botswaneză..
Ca să fii lămurit...Evanghelia nu-i pentru maimuțe.
@tembelu': eu ți-am mai spus că ai nevoie să ieși din dulap și să faci sex; de regulă, aluziile la homosexualitate arată o dorință proprie reprimată, dorință de aceiași natură
Pe de alta parte, să înțeleg că nu poți da răspunsuri la problemele indicate, nu?
@Zergu cel plin de prejudecăți
Vezi pe TLP cum este înșelat creierul uman... N-ai supt niciodată o acadea? Da' gura plină de pită?
Apoi prejudecățile ateilor precum că sunt niște maimuțe are urmări în înțelegerea Evangheliilor...
Ți-am arătat deci că gândirea ta e cam "failed" și n-are rost să încerc o explicație către un posesor de creier ușuratic...
@IQ: n-ai priceput nimic din ce a scris TLP.
Cât despre restul, n-am ce spune, nu ai răspunsuri la întrebările pe care le-am pus și singura chestie pe care știi să o faci e să o dai înainte cu ad hominem-urile.
Boicotez acest mod jenant de a conversa si nu voi posta un raspuns pe acest topic.
@Adi: tocmai ce ai făcut-o :-) . Pe de altă parte nu te obligă nimeni să continui conversația începută de un troll.
Sa ma lamureasca si pe mine cine este tatal lui Iosif. Iacov sau Eli? Iosif are 2 tati? :-o
Trimiteți un comentariu